نجوای عارفانه

برگی از کتاب نجوای عارفانه

عرفان رمز عشق به خداوند می باشد، عشقی آگاهانه که در جستجوی حقیقت است. انسان چون به این حقیقت رسید، تجلّی آن را در واژه ها، عبارتهای موزون و راز و نیازهای شاعرانه جستجو کرد. بدین ترتیب شعر و ادب نیایشی و مناجات متولّد شد.

سرشت انسان از عناصر متفاوتی است. عاطفه و احساس بخشی از وجود معنوی او می باشد. بشر با تکیه بر این وجود ظریف و لطافت شگفت، زندگی را دچار دگرگونی کرد؛ تغییر از عوالم خشک مادی به دنیای لطیف معنوی، دنیایی سرشار از عشق و احساس، معنویتی شگرف که میتواند زبان نیایش و مناجات، گوش جان و مخاطب این کلمات زیبا و موسیقی دل انگیز شود.

شاعران عارف، این ترانه سرایان معرفت، منشاء ایجاد حس و حال و شناخت هستند. آنها با تکیه بر موسیقی درون و زلال جاری معرفت عالیه ی انسانی، زیباترین و احساس برانگیزترین ترانه های عارفانه را سروده اند.

نیرویی که درون انسان را آرام میکند، گرمی عشق به خداوند و نگاه ژرف نگر و حقیقت بین اوست. سروده های عرفانی، حقیقت این عشق و زبان حال جوشش درونی انسان است.

در مناجات خلوص، پاکی و صفای باطن رمز ورود به گستره ی عشق، حقیقت و معرفت است. عارفان کوشیده اند که واژه هایشان سخن و عبارت نباشد بلکه فراتر از آن یعنی احساس ناب شود. چنان که در شناخت و درک آن، عقل عشق را یاری رساند، نه منطق و استدلال. مناجات زبان صمیمی و بی تکلّف بنده با خداوند است به ویژه در آن لحظه ها که به او پناه می برد و در برابر نعمت ها به ستایش او برمی خیزد. خداوند در قرآن می فرماید:

“پروردگارتان را به زاری بخوانید که او از حد در گذرندگان را دوست ندارد.”

در طول تاریخ سخنان ارزشمند شاعران عارف با انعکاس حمد و ستایش خداوند، گرمای عشق الهی، حقیقت غایی توبه و انابه، شناخت صفات جلالیه و جمالیه، همچون نوری عظیم جلوه کرد و نتیجه این حقیقت شد که: زمزمه و نوای درونی عارف است که با احساس لطیف شاعرانه همراهی می کند و مناجاتی آهنگین و موسیقیایی در قالب شعر ارائه میدهد. چنانکه سنایی به جهت نصیحت گری، عطار در اوج عشق الهی، مولوی با شور و سوز عاشقانه و حافظ با بروز احساسات لطیف جلوه خاصی به راز و نیاز عارفانه خود بخشیده اند.


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با من:

سوال یا پرسشی از من دارید؟

مطمئنا بی‌نقص نیستم؛ اما بی‌وقفه می‌کوشم برای بهتر شدن. در مسیرِ کامل‌ شدن، حتما نیازمند چشمان تیزبین شما و شنوای نظرات ارزشمندتان هستم.

 

شماره تماس مستقیم با من: ۰۹۱۵۱۲۵۳۱۸۰

ایمیل پشتیبانی: support@malihehedayati.com